Eat Mielies Weird Illustration: Meet the Maker

In onze rubriek 'Meet the Maker' spreken wij met de innovatieve oprichters, creatieve ontwerpers en de geniale breinen achter de populairste merken uit ons assortiment! Deze week zetten wij het zeer geliefde merk Eat Mielies in het zonnetje. Met lachwekkende illustraties die de eigenaardigheden van het menselijk lichaam uitvergroten, is dit vooruitstrevende merk een speelse ode aan diversiteit! Maar welke ruimdenkende creatieveling verschuilt er zich achter dit merk? 

Foto: Kim

Hi Eat Mielies, kun jij je even voorstellen? 

"Hi ik ben Kim, de vreemde persoon achter Eat Mielies Weird Illustration :-)." 

Waar staat Eat Mielies voor? 

"'Mielies' is het Zuid-Afrikaanse woord voor maïs (aan de kolf), dus hoewel ik in Zuid-Afrika Engels spreek met mijn familie, gebruiken we dit woord 'mielies' in plaats van 'corn' (Zuid-Afrikanen houden erg veel van mielies).

Toen ik naar Amsterdam verhuisde sprak ik Engels met al mijn internationale vrienden en moest ik mezelf trainen om niet 'mielies' te zeggen, omdat niemand enig idee had waar ik het over had! Het voelde daarom als een speciale Zuid-Afrikaanse bedrijfsnaam, dit doodnormale woord waar ik zo hard mijn best voor moest doen om het niet te zeggen, terwijl, als ik mijn ouders in Zuid-Afrika bezocht, het nonchalant werd rondgeslingerd.

Ik had verder geen missie voor ogen. Ik begon gewoon tekeningen te maken waar ik om moest lachen, en producten die ik graag in winkels zou willen kopen! En op de een of andere manier explodeerde alles en veranderde het in dit rijk van piemelmokken en harige billensokken. Ik zou eigenlijk een muzikant moeten zijn geweest... oeps!" 

Hoe en wanneer ben je op dit idee gekomen? 

"Tijdens mijn muziekstudie in 2017 begon ik met tekenen en maakte ik mijn eerste producten, gewoon voor de lol. Mijn vrienden kochten de meeste van hen, maar na een zondagochtend op de markt bij Museumplein, stond ik versteld van hoeveel andere mensen ze ook grappig vonden!

Ik hield altijd al van vreemde tekeningen. Ik begon tattoos te nemen van harige oude mannen, omdat ik dacht dat echte harige oude mannen tattoos zouden nemen van sexy vrouwen met grote borsten (sexy zeemeerminnen en dat soort dingen). Dus iemand moest die mannen eens laten tatoeëren. Ik moest tattoo artiesten echt smeken om deze mannen voor mij te tekenen, dus begon ik ze gewoon zelf te tekenen! (En ik verveelde me tijdens een les muziekgeschiedenis... dus ik tekende veel)." 

Was die harige oude man dan ook jouw allereerste Eat Mielies ontwerp?

"Ik maakte er een paar tegelijk. Een wenskaart met de tekst 'I like your boobs (and you)' en 'I like your farts', een totebag met verschillende borsten erop en een T-shirt met een harige oude man aan de voorkant. Ik had nog nooit kleding gezien met 'normale' mensen erop, alleen sexy vrouwen of beroemde rockmuzikanten, hahaha.

Dus eigenlijk gewoon van alles wat ik zelf wilde hebben of dingen die ik grappig vond. Ik maakte ook veel dingen met penissen erop, borsten werden populair maar niemand zette piemels op dingen en ik hou van piemels!"

Haha! Waar hoopte jij op toen je begon aan dit Eat Mielies-avontuur? 

"Helemaal niets, gewoon plezier hebben. Naar mijn mening is dat de beste manier om - per ongeluk - een bedrijf te starten!"

En, heb je nog steeds plezier? 

"Zeker weten! :D"

Waar ben jij het meest trotst op? 

"Ik denk het feit dat ik financieel stabiel kan zijn door het verkopen van vreemde illustraties? Dat maakt me heel trots."

Waaruit blijkt jouw toewijding aan milieuvriendelijkheid? 

"Ik probeer plasticvrij te blijven, dus bestellingen worden verpakt met papier en karton. Ik bewaar en hergebruik zoveel mogelijk verpakkingsmateriaal, mijn kantoor is gevuld met kartonnen onderdelen die wachten om hergebruikt te worden. Ik gebruik biologische PLA-zakjes voor mijn kaarten en gerecyclede enveloppen. Bijna al mijn producten worden in de EU gemaakt."

Welk ontwerp heeft een speciaal plekje in jouw hart? 

"Mijn hairy willy mok, zonder twijfel!"

Staat jouw eigen huis ook vol met Eat Mielies producten? :-)

"Ja, ik heb een voorraad hairy willy mokken voor wanneer mijn schoonfamilie of andere belangrijke gasten langskomen voor thee." 

Staat er nog iets leuks op de planning? 

"Ugh, nee om eerlijk te zijn. Alles is de afgelopen zes maanden zo snel gegroeid, met zoveel nieuwe winkels die Eat Mielies zijn gaan verkopen, dat ik nauwelijks tijd of energie heb gehad om nieuwe dingen te creëren. Maar ik wil binnenkort weer beginnen..." 
.

We kijken er naar uit! Is er nog iets dat je zou willen meegeven aan de lezers? 

"Lichamen komen in allerlei vormen en maten en we krijgen allemaal puistjes, vlekken, striae en haren op willekeurige plaatsen en we moeten allemaal naar de wc en laten allemaal scheten. Ik vind het leuk om de grappige kant te zien van hoe vreemd mensen eigenlijk zijn. Ik hoop dat jij dat ook kunt! :)" 

Bekijk hier de hele collectie van Eat Mielies!

*Kim haar antwoorden zijn vertaald vanuit het Engels.

Terug naar blog
  • 5 Leukste Cadeaus voor een Onvergetelijke Valentijnsdag!

    5 Leukste Cadeaus voor een Onvergetelijke Valen...

    Carolien Borsch

    14 februari staat weer voor de deur, en wij staan klaar om je te helpen met het vinden van de meest originele cadeaus voor jouw grote liefde! Van kleurrijke en...

    5 Leukste Cadeaus voor een Onvergetelijke Valen...

    Carolien Borsch

    14 februari staat weer voor de deur, en wij staan klaar om je te helpen met het vinden van de meest originele cadeaus voor jouw grote liefde! Van kleurrijke en...

  • Bitten: Meet the Maker

    Bitten: Meet the Maker

    Carolien Borsch

    In onze rubriek 'Meet the Maker' spreken wij met de innovatieve oprichters, creatieve ontwerpers en de geniale breinen achter de populairste merken uit ons assortiment! Deze week zetten wij het zeer geliefde merk Bitten in het...

    Bitten: Meet the Maker

    Carolien Borsch

    In onze rubriek 'Meet the Maker' spreken wij met de innovatieve oprichters, creatieve ontwerpers en de geniale breinen achter de populairste merken uit ons assortiment! Deze week zetten wij het zeer geliefde merk Bitten in het...

1 van 2